Armáda chce nakoupit 210 nových obrněných vozidel za více než 50 miliard korun. Kvůli koronavirovým omezením se ale vše protahuje, zakázka je dokonce ohrožena. Podle Marka Valy z ministerstva obrany nyní běží meziresortní připomínkové řízení. Po vypořádání se s případnými připomínkami bude materiál předložen na jednání vlády.

Vojenský kaplan: Prošel válkou i věznicí, teď pomáhá v covidáriu
Vojenský kaplan: Prošel válkou i věznicí, teď pomáhá v covidáriu

„Po jeho schválení vládou ČR bude dodavatelům odeslána výzva k podání finálních nabídek. Zároveň probíhají přípravy zkoušek funkčních vzorků, které jsou plánovány na termín od konce dubna do začátku června. Ambicí ministerstva obrany je podpis smlouvy na nákup nových pásových BVP v druhé polovině roku,“ uvedl Vala. Zda zdržení nákupu bylo důvodem, že armáda přistoupila k renovace starých BVP, komentovat nechtěl.

Na starost to dostali klatovští vojáci, kteří jsou díky svým schopnostem unikátní jednotkou. V minulosti dokonce opravovali i historickou techniku pro muzejní expozice Vojenského historického ústavu. Zabezpečují opravy a údržbu techniky na náročných misích v Africe či Asii. V domovských klatovských kasárnách běžně provádí opravy a údržbu vojenské kolové a pásové techniky a to především na vozidlech Pandur, Tatra, IVECO, nevyjímaje tanky a BVP.

Teď před nimi ale stála pořádná výzva – oprava patnácti vozidel BVP-2, která armádě sloužila už od konce roku 80. let a teď už delší dobu stála ve skladech, takže jejich stav nebyl právě ideální. Vozidel se nejprve ujali specialisté z Centra zabezpečení oprav Lázně Bohdaneč a Úseku oprav Jaroměř, kteří se postarali o údržbu a opravu spojovacích a zbraňových systémů, a pak již techniku převzali klatovští mechanici. Jejich úkolem bylo obnovení funkčnosti veškerých systémů nezbytných k provozu, zejména podvozkové části a motorpřevodového ústrojí.

Smíšená hlídka policie a armády v úterý 2. března 2021.
Prahu obsadila armáda. Hlídá město před pandemií

„Opravy a technická údržba každého kusu BVP byly časově velmi náročné, zabraly našim mechanikům přibližně 2 až 3 týdny. Zahrnovaly řadu úkonů, které mají svoji posloupnost. Termín splnění úkolu a rozsah prací byl natolik náročný, že došlo k dohodě o zapojení vojáků 7. mechanizované brigády do celého procesu,“ popsal velitel 142. praporu oprav Michal Kadáš. Doplnil, že společně s klatovskými mechaniky po celou dobu na hale spolupracovali dílenští specialisté ze 7. mechanizované brigády i řidiči BVP ze 74. mechanizovanému praporu v Bučovicích, kam také všechny stroje putovaly.

Zda se budou rekonstruovat i další BVP ze skladů, armáda nekomentovala.