Na rozdíl od předchozích let nejsou v hledáčku pouze levné grily. Lidé jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Podle obchodníků to má souvislost s celosvětovou pandemií. Češi nevyráží tolik na zahraniční dovolenou, tráví mnohem více času na zahradách.

„Můžeme potvrdit nárůst prodejů grilů, který jsme zaznamenali již v loňském roce a tento zájem letos pokračuje. Letos je ale z prodejních statistik zřejmé, že zákazníci mají našetřeno, a proto si rádi připlatí. Preferují spíše kvalitnější, značkové modely, kde je záruka bezproblémového provozu a dlouhé životnosti. A tak na trhu vyhrávají například americké značky nad asijskými. V naší nabídce máme žádané americké grily a zájem je o ně veliký,“ potvrzuje Kateřina Böhmová, mluvčí řetězce Mountfield. Ta zároveň prozrazuje, že největší oblibě se těší větší plynové modely se třemi až čtyřmi hořáky.

Ilustrační snímek. Dětský tábor.
O dotované letní doučovací kempy je zájem. Školy i organizace hlásí plné stavy

Kdo gril již na své zahradě má, investuje peníze do dalšího příslušenství. „Velmi dobře se prodávají grilovací jehly s motorkem pro grilování třeba celých kuřat, pizza kámen, udící box a pak samozřejmě klasické příslušenství typu krut na gril, sady nářadí a podobně. A opět i u příslušenství vyhrává kvalita,“ dodává mluvčí řetězce.

Českému grilování ovšem podle analytiků z Heureky vévodí grily elektrické. Důvod je prostý: nižší pořizovací cena a praktičnost. Kromě snadné údržby jsou i velmi dobře skladné. Lidé si je tak často vozí s sebou na dovolené. „Plynový gril je praktický naopak ve chvílích, kdy mají lidé místo, grilují častěji a nemají mnoho času na přípravu a rozehřívání. Tím, že jsou tyto grily rozměrnější, jsou nákladnější,” vysvětluje Michal Buzek s tím, že s celkového objemu prodaných grilů jich tvoří 43 procent právě elektrické, plynové pak 33 procent. Na pomyslném třetím místě s 12 procentním podílem jsou grily na dřevěné uhlí.

Zahradní klasiky

Podle šéfa analytiků se lidé nerozhodují pouze podle typu, materiálu či ceny, rozhodující je i v jakém sezonním období gril kupují. „S příchodem jara a teplých dnů se Češi vrhají na nákup zahradních klasik - rostou prodeje plynových grilů a v menší míře i na dřevěné uhlí. S příchodem zimy se potom s grilováním schováváme domů, a tak kupujeme elektrické nebo stolní typy grilů,” dodává Buzek. Upozorňuje zároveň, že průměrná cena grilů je v posledních měsících vyšší než vloni i předloni. Oproti loňsku vzrostla zhruba o 1 500 korun.

Nejpopulárnější surovinou ke grilování je v tuzemsku maso. Obchodní řetězce jej nabízejí zejména přes léto v akčních slevách. Společnost Česká distribuční, která se zabývá neadresnou a adresnou distribucí a je největším distributorem letáků v zemi, se proto rozhodla analyzovat nejen nabízené produkty, ale i kolik mohou zákazníci při sledování akčních letáků ušetřit. Nejvíce se v nabídce akčních letáků objevuje vepřové maso, dále pak kuřecí a hovězí.

Konec plastových brček má mimo jiné zařídit nový zákon. Jeho schválení je však zatím v nedohlednu.
Plastová brčka mají v pátek skončit. Česko ale nestačilo přijmout zákon

Podle letáků lze zakoupit také krůtí, kachní či králičí maso. Nejčastěji se slevy pohybují v rozmezí 10 až 30 procent. Vůbec nejvíce nabízeným typem masa ve slevě je vepřová krkovice. Na ní obchodníci poskytují i nejvyšší slevu: 35 procent.

Podle ředitele společnosti se sledování akčních letáků zákazníkům vyplatí. „Díky letákům lze ušetřit na jednom produktu z kategorie masa i desítky korun. I při přípravě letního grilování tak mohou zákazníci potravinových řetězců vyjít i s menším rozpočtem. Zároveň jim leták pomůže si nákup lépe naplánovat a následně jej uskutečnit v klidu a s rozmyslem,“ říká Petr Sikora, ředitel společnosti.