Na počátku dubna se v médiích objevila zpráva, že skupina senátorů předala Parlamentu České republiky návrh zákona o Národním parku Šumava. Tento krok byl vzápětí komentován zejména občanským sdružením Hnutí Duha jako žertovný návrh, který snad ani senátoři nemohou myslet vážně, tedy jakoby to byl nový, pro Hnutí Duha velmi veselý, návrh.

Rada Národního parku pokládá stanovisko Hnutí Duha za účelové a trestuhodné matení veřejnosti. Předložený návrh zákona, který senátoři ke svému kroku využili, je výsledkem téměř dvouletého úsilí stovek osob iniciovaného dvěma posledními ministry životního prostředí, z řad profesionálních odborníků ze státní správy včetně Ministerstva životního prostředí, vědeckých a dalších institucí včetně těch jejich představitelů, kteří k němu v průběhu i v závěru jednání měli výhrady, Správy Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava, zástupců šumavských obcí a dalších představitelů institucí včetně podnikatelů působících na Šumavě.

Na tomto návrhu se podařilo všem jeho autorům shodnout, s plným vědomím toho, že konečná podoba zákona je v rukou Parlamentu včetně akceptace či odmítnutí stanovisek těch, kteří se s některými body konečného znění návrhu zákona neztotožnili.

Rada Národního parku Šumava je po téměř dvaceti letech pokusů o nalezení stabilizujících pravidel, zajišťujících pro nejbližší období na Šumavě nejméně problémové společné fungování všeobecně požadované ochrany šumavské přírody, současných mnohdy velmi jednostranných požadavků některých ochránců přírody, zájmů obyvatel a návštěvníků Šumavy a přitom určujících pravidel pro postupný vznik cílové podoby Národního parku Šumava přesvědčená, že uvedený a zároveň zesměšňovaný návrh zákona o Národním parku Šumava, osmnáct let let diskutovaný, projednávaný a nyní všemi obcemi přijatý návrh změny zónace (rozdělení území Parku na tři zóny s rozdílným stupněm ochrany a přístupu na Šumavu) a tři roky připravovaný Plán péče závazný pro Správu Národního parku Šumava jako harmonogram postupného vytváření cílové podoby NP Šumava, jsou věcně obsahově i časově provázanými dokumenty.

Jejich věcně i časově odtržené projednávání a schvalování přinese podle našeho názoru nové a nepřehledné komplikace a trvání na Šumavě již dlouhodobého nelegitimního stavu. Rada Národního parku Šumava považuje nadále prvořadý vznik zákona o Národním parku Šumava jako výchozí a nezbytné vymezení současného a výhledového rámce pro Šumavu.

Je potřeba nové zónace a rozdělit plochy Parku do tří zón, kdy změna současně platné zónace z roku 1995 s 13 procenty prvních zón na ploše Národního parku Šumava na 135 vyčleněných plochách (byť se opírá v té době o odborné stanovisko rozsahu původního nebo původnímu stavu se blížícího) na zhruba dvojnásobek je dlouhodobě přijatelná pro všechny strany sporu a teprve na to navazující Plán péče jako soubor opatření a kroků k postupnému vytváření Parku podle rozhodnutí o cílové (nebo dočasně cílové) představě o konečné podobě Národního parku Šumava za logickou věcnou i časovou návaznost jednotlivých dokumentů.

Rada Národního parku Šumava dlouhodobě zastává názor, že vyhlášení a postupné vytváření Národního parku Šumava - tedy i podstatné změny zónace – se dotýkají práv, povinností a omezení občanů, obyvatel i návštěvníků Šumavy – a proto by měly být kodifikovány výhradně zákonem. Z uvedených důvodů Rada podporuje iniciativu senátorů v podání návrhu zákona o Národním parku Šumava a je připravena se účastnit diskuse Parlamentu v rámci jeho projednávání.