Na přejezdech se chystá i pokračování oprav a rekonstrukcí. Správa železniční dopravní cesty tak chce pokračovat v loňských akcích, kdy bylo zrekonstruováno 30 přejezdů, mimo jiné na trati České Budějovice – České Velenice. O rok předtím se třeba velkých oprav dočkaly přejezdy na trati České Budějovice – Český Krumlov.


Hlavním cílem rušení nebo oprav přejezdů je zvýšení jejich bezpečnosti. I když, jak upozorňuje Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC, přejezdy jsou i v dnešní podobě bezpečné, pokud na nich řidiči a další veřejnost dodržují pravidla. „Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina (99,9%) těchto nehod je zapříčiněna nevhodným chováním účastníků silničního provozu, motoristů, cyklistů a pěších. Nebezpečný přejezd neexistuje! Je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla," říká Marek Illiaš.

Mimořádné události v letech 2016/2015Na železničním přejezdu mezi Českými Budějovicemi a Včelnou skončila pro řidiče volkswagenu cesta do práce. Střet s osobním vlakem naštěstí  odneslo jenom auto, šofér z něj vystoupil bez zranění.
Mimořádné události (MU) v letech 2015 a 2016 na železnici v jižních Čechách.
Železniční přejezdy:
2015 ......................................... 12 MU, 1 mrtvý, 13 zraněných;
2016 ......................................... 17 MU, 6 mrtvých, 4 zranění.
Střetnutí s osobami na železnici (mimo přejezdy):
2015 ......................................... 11 MU, 9 mrtvých, 2 zranění;
2016 ......................................... 11 MU, 9 mrtvých, 2 zranění.
V lednu 2017 se v jižních Čechách na železnici stala jen jedna smrtelná nehoda, a to mimo přejezd. Zdroj: Drážní inspekce


Letos chystá SŽDC velké rekonstrukce přejezdů za miliony korun třeba u železničních stanic Katovice nebo Branice. „Oba přejezdy v železniční stanici Katovice půjdou do opravy společně jako jedna opravná práce," říká Marek Illiaš k akci na trati České Budějovice – Plzeň. Cílem bude zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti přejezdů ve smyslu opravy technologie, výměny výstražníků a dalších prací. Předpokládané náklady činí zhruba 3,3 miliony Kč.


Podobný rozsah prací se připravuje také na přejezdu u železniční stanice Branice (trať Tábor – Písek) s předpokládanými náklady ve výši 1,7 milionu Kč.


Za nejbezpečnější způsob křížení železniční trati a ko᠆munikace je ale považováno mimoúrovňové křížení. Jedno se do budoucna připravuje na východním okraji Ševětína (trať České Budějovice – Praha), kde by mělo být součástí obchvatu obce. „Výstavba mimoúrovňového křížení u Ševětína je předmětem studie proveditelnosti," říká Marek Illiaš a dodává, že se dále uvažuje o zbudování mimoúrovňového křížení například u Dráchova, kde by se železnice křížila se silnicí na Jindřichův Hradec. Zvažuje se třeba i možnost vzniku nadjezdu u železniční stanice Veselí nad Lužnicí směrem k lokalitě K zahrádkám.


Poslední tragická nehoda na přejezdu se v jižních Čechách udála těsně před koncem minulého roku v Třeboni v místní části Holičky. V odpoledních hodinách se na přejezdu se signalizací střetlo osobní auto s osobním vlakem a následky byly zdrcující – dvě mrtvé osoby. „Ve voze cestovali dva muži, po nárazu vlak auto několik set metrů tlačil před sebou," uvedl k nehodě policejní mluvčí Jiří Matzner. Osobní automobil vjel na přejezd přímo před osobní vlak a oběti nehody museli z vraku vyprostit hasiči.