Opravené bílé zdi kryté kamennými deskami, nové chrliče, obnovené kvůli odvodnění vozovky a dělníci pracující na klenbách nad řekou Malší. Takový obrázek teď poskytuje most u Římova, který prochází velkou rekonstrukcí.

V nynějších slunných dnech se třeba stříkaly izolační vrstvy pod vozovku. Dělníci se pak mohli pustit do ošetření kleneb nad řekou.

Na most se podaří vrátit i zajímavý kamenický prvek – chrliče. Původně byly na mostě otvory odvádějící vodu od vozovky skrz zeď, nad řeku vedly kamenné žlábky. „Kdysi dávno je odsekali,“ říká Jan Pelikán, stavbyvedoucího ze společnosti K-Building, která práce pro Jihočeský kraj provádí. Dodává, že odvodňovací žlábky následně zedníci zazdili… A na řemeslnický detail se zapomnělo. Osud však přál jeho obnově. „Našli jsme otvory pro chrliče a jeden kámen rozbitý na fragmenty,“ popisuje Jan Pelikán „archeologický“ počin stavařů. „Pan Rudovský z Holašovic udělal nové kousky,“ dodává stavbyvedoucí a s úsměvem ukazuje na zbrusu nové žlábky.

OMEZENÝ PROVOZ

Akce se připravovala několik let a nějaký čas už byl na mostě kvůli různým poškozením omezený provoz,

Podle Jana Pelikána, se musela odstranit celá vrstva komunikace i násypy mezi oblouky až po izolace. Části zdí, kde byl použit v minulosti při opravách beton nebo cihla, se dělaly znovu kamenné.

„Nejsou projekty, ani dokumentace z oprav ani mostní list,“ upozorňuje Jan Pelikán, že se nepodařilo ke stavební minulosti objektu dohledat téměř nic. Jsou jen doklady, že most existuje od roku 1869.

Silničář, který se o most „staral“ už bohužel nežije a pouze se ví, že v minulosti se menší opravy dělaly. „Těžko se určuje, jestli před válkou nebo po ní. Jen se dozdívaly pobourané poprsní zdi,“ říká Jan Pelikán o dřívějších pracích na zdech, které se nacházejí nad úrovní vozovky a občas se mezi ně nevešel náklaďák nebo zemědělský stroj. „Klenby zůstanou původní, jen jsme je odhalili, aby se zjistil jejich stav,“ doplňuje k úkolům stavařů Jan Pelikán s tím, že se důležitá část mostu jen zesilovala injektážní maltou.

Zajímavostí je, že na vnitřní zdi bylo vytvořeno krátce po zahájení oprav šest světlých ploch s nápisem. Byly připravené pro památkáře, jako referenční plochy. Měly různou úpravu povrchu – dřevěným prknem, štětcem, plastovým hladítkem, plechovým hladítkem, zednickou lžící a dřevěným hladítkem. Památkáři si pak vybrali podle nich ideální variantu. Investorem opravy je Jihočeský kraj a na akci je podepsána smlouva s cenou 8,7 milionu korun s DPH. Hotovo by mělo být do konce srpna.