Šlo o magnetické sklo značky „Silwy“, uvedla PNP. Magnety v patkách sklenic se mají starat o to, že ani v karavanech, ani ve člunech z nich nevyšplouchá ani kapka tekutiny, natož aby spadly a rozbily se. A proč jich teď firma tolik rozdává? Fritz pasovskému listu vysvětlil, že jde o výrobek předcházející generace. Teď společnost optimalizovala výrobu a řešila, co se starými typy. „Nechtěli jsme je prodávat za dumpingové ceny a ruinovat tak sami sebe,“ uvedl ředitel. „Tak jsme si řekli, radši rozdat, než rozbít. Lepší užití, než jinému udělat k Vánocům radost, ani není…“ Stoly pro potřebné jsou logickými příjemci k jistotě, že sklenice dojdou správným adresátům.

Ulrike Schönbeinová, vedoucí tohoto zařízení ve Freyungu, potvrzuje, že dar v tomto objemu skutečně nedostávají každý den. Věcné dary, „všechno kromě oděvů“, jsou tak jako tak vždycky vítané. „Lidé přece nepotřebují jen něco k jídlu, ale i jiné věci,“ říká.

Na snímku jsou zleva Schönbeinová, její spolupracovnice Christa Bauerová a oba představitelé dárcovské firmy.

Hlásiče kouře povinné

Od 1. ledna budou byty v Bavorsku muset být vybaveny hlásiči kouře. Podle mluvčí Fóra prevence kouře Claudie Groetschelové zachrání v Německu denně tato technika dva lidi před smrtí, popáleninami nebo otravou, píše PNP. 70 procent obětí požárů připadá na noc, ačkoliv v tuto dobu vypuká jen 35 procent ohňů. „Lidé upadají do bezvědomí rovnou ze spánku,“ říká Groetschelová. Jürgen Weiß z Bavorského svazu hasičů vysvětluje, že ve spánku jsou smysly otupeny, a pokud někoho nevaruje čich, musí ho zastoupit hlásič kouře. Pak se lidé mohou sami včas zachránit.

Signální zařízení musí být v ložnicích, dětských pokojích a na chodbách k místnostem, v nichž se zdržují lidé. Pronajímatel může určit, zda se nájemník sám bude starat o každoroční údržbu, nebo zda tuto práci přenechá odborné firmě. Vlastníci musejí funkčnost detektorů nechat přezkoušet minimálně jednou za rok.

Díky osvětě a prevenci klesá v Německu počet obětí požárů – od asi 700 v roce 2000 na loňských asi 360 (v Bavorsku 58, většinou v bytech). Povinnost vybavovat hlásiči každou novostavbu vyhlásilo jako první Severní Porýní-Falcko v roce 2003, Bavorsko se připojilo v roce 2013. Předpisy si mohla každá spolková země upravit. Od nového roku budou ve čtrnácti spolkových zemích hlásiče povinné i ve všech starých bytech. Speciální kontroly ministerstvo vnitra a stavebnictví nechystá. Po požáru se zraněnými a mrtvými je ale vlastník stíhán trestně, pokud detektory neinstaloval.

Nač se ptají Googlu

Celosvětového amerického vyhledávače Google se lidé v Německu letos nejčastěji ptali na pojem „Los mistrovství světa“, na složení skupin pro fotbalový šampionát v příštím roce v Rusku. Na dalších místech skončily volby do Bundestagu, Wahl-o-mat srovnávající programy jednotlivých stran, iPhone 8 a „tábor v džungli“, zpravodajství kolem populární drsné soutěže z pobytu v divočině. Dotazy padaly často třeba na to, proč slavíme letnice, proč chce být Katalonie nezávislá, proč tak zdražilo máslo.

„Nejvíce vyhledávané pojmy roku nám poskytují jedinečnou informaci o tom, co hýbe lidmi na celém světě,“ říká Isabelle Sonnenfeldová, vedoucí Google News Lab. Koncern vydal své pořadí posedmnácté, letos pro více než 70 zemí. Kolikrát byl který pojem hledán, ale neuvádí.

Pro zajímavost zopakujme, jak to dopadlo v Česku. Z událostí roku občany nejvíc zajímaly volby následované mistrovstvím světa v hokeji, účtenkovou loterií, Tour de France a Wimbledonem. Místní osobností byl podle počtu hledání Jiří Kajínek před bavičem Kazmou Kazmitchem, vlastním jménem Kamil Bartošek, a Milanem Peroutkou, světovou osobností americký herec Kevin Spacey před Niki Laudou, Emanuelem Macronem, LP (snad zpěvačka Laura Pergolizzi) a Eddiem Murphym. Lidé žádali odpověď, co je mechanismus z Antikythéry (záhadný stroj, snad počítač, z prvního století před naším letopočtem), co je Mi drop, také co dělat, když se nudím, co je ADHD a co „luskoun“. Dotazy na „jak“ směřovaly k tomu, jak uplést pomlázku, jak zamrazit houby, jak volit, jak upéct husu a jak vyplnit daňové přiznání.

Ve světě byly nejhledanějšími pojmy hurikán Irma, digitální měna Bitcoin, Las Vegas Shooting a Severní Korea. V Rakousku se ptali na volby do Národní rady, na iPhone 8 a slavnost na dunajském ostrově, druhou nejvyhledávanější událostí roku byla rotační hračka Fidget Spinner, z dotazů nejčastější mířily k tomu, jaké dnes bude počasí, jak zhubnout, co vařit a co proti pálení žáhy… Blíže o všem na https://trends.google.cz.

Krachuje i erotika

Včera náš web informoval o insolventnosti letecké společnosti Niki, kdysi Nikiho Laudy, v pátek 15. prosince přišla zpráva o úpadku obchodu s erotikou Beate Uhse AG z Flensburgu. „Klienti jí zmizeli na internet, a tam je konkurence tvrdá,“ poznamenává PNP. Akciovka, od roku 1999 na burze, podala návrh na zahájení insolvenčního řízení.

Po 70 let firma dodávala Němcům v zasilatelském obchodu erotické filmy, prádlo a sexuální pomůcky, obchody s tímto zbožím v centrech měst byly magnetem. Nyní jich je jen 43, víc než třetinu obratu dělá firma online. „Podle poslední dílčí zprávy z druhého pololetí 2016 byl ročně kolem sta milionů eur,“ uvádí pasovský list. Nyní nemůže splácet úvěr 30 milionů z roku 2014. Insolvence se prý ale týká jen akciové společnosti s deseti zaměstnanci, kteří teď budou tři měsíce dostávat peníze od spolkového úřadu práce. Dceřiné společnosti údajně obchodní provoz neomezeně udržují. Firma má 345 zaměstnanců v sedmi zemích. Ve Francii je Beate Uhse jedničkou resortu.

V roce 1946 pilotka Luftwaffe Beate Uhse, narozená v roce 1919 ve východním Prusku jako Beate Köstlinová, podle německých zdrojů původně letecká akrobatka, vydala osvětovou brožurku o antikoncepci, tzv. List X. V roce 1951 byl zasilatelský dům Beate Uhse zapsán do obchodního rejstříku a v roce 1960 měl přes milion klientů. Dva roky nato Beate otevřela ve Flensburgu první sex-shop na světě. Zemřela ve věku 81 let na zápal plic v nemocnici v St. Gallenu.

BMW chce testovat v Česku

Jak informovala PNP, společnost BMW chce stavět nákladem více stovek milionů eur testovací areál v Sokolově. Výrobce to sdělil 15. prosince. Má tam zaměstnat několik set lidí, areál o 500 hektarech chce uvést do provozu začátkem příštího desetiletí.

Firma má dosud tři testovací plochy, po jedné v Bavorsku, Francii a Švédsku. Hledala vhodný pozemek také ještě jinde v Německu, ale podle vlastních slov marně. „V Sokolově jsme našli ideální podmínky a plochy, které pro testování vozidel potřebujeme,“ řekl šéf nemovitostí BMW Herbert Grebenc.