Na jihočeských silnicích tak lze potkat automobily nebo motorky například se značkou FUN 4 TESLA, 1C1 11111, 2C2 22222, I1I I1I1I nebo MB1 11111. V okolí Dačic zase vozy označené DAC ICE01 až DAC ICE11.

Ve Vimperku zatím podle Davida Langa, referenta odboru dopravy městského úřadu, vydali těchto značek asi dvacet. „Největší zájem byl určitě první měsíc,“ říká David Lang a dodává, že teď jsou žádosti spíše ojedinělé. A spíše od starších lidí, kteří si kupují nové auto. Vedle soukromých žadatelů zde měli i firemní. Pro jednoho třeba byla určena kombinace JVJ VAVI1.

V Dačicích vydali značky na přání dvanácti vozidlům, z toho jedenáct pro samotné město. Podle Pavla Gřunděla z odboru dopravy to ale radnici nic nestálo, protože je od poplatku osvobozena.

Služební vozy města tedy každý snadno pozná podle značek DAC ICE01 až DAC ICE11. „Výhodou je prezentace a zviditelnění města. Je to i vyjádření hrdosti na město,“ říká Pavel Gřunděl. Dvanáctým žadatelem byla v Dačicích obchodní společnost. Stalo se ale, že přišel zájemce a se svou kombinací neuspěl, protože už byla vydána někomu jinému. Zatímco o speciální značky na přání je zde zájem poměrně malý, úplně jiné to je se třetí značkou, kterou požívají řidiči na nosiče kol. „O značky na nosné zařízení je velký zájem. Letos jsme jich už vydali desítky,“ říká Pavel Gřunděl.

Na táborské radnici dosud vydali podle vedoucího odboru dopravně správních agend Antonína Hlaváčka 25 registračních značek na přání. Zájem žadatelů ale podle vedoucího odboru spíše klesá. Pokud se týká využití číselných řad nebo sérií písmen, je to v Táboře „vyrovnané“. „Je to přibližně půl na půl, mírně převažují kombinace písmen,“ říká Antonín Hlaváček. Speciální značka bývá v Táboře vydána většinou do jednoho týdne, i když zákonná lhůta je 15 dnů.

Podle náměstka primátora Františka Konečného vydal českobudějovický magistrát zatím 99 registračních značek na přání. „Nejvyšší zájem byl první tři měsíce, v současné době se vydávají dvě značky na přání měsíčně,“ říká František Konečný a dodává, že výroba značek se objednává prostřednictvím ministerstva dopravy.

V jižních Čechách bylo do konce letošního února vydáno 248 registračních značek na přání, třeba v Plzeňském kraji 319. Nejvíce jich dostali řidiči v Praze – 1405. Stát už za to inkasoval od zájemců přibližně 55 milionů korun. “Všeobecně se o značky čekal mezi odborníky větší zájem. Celkově je potřeba zvolit 8 znaků, z nichž jeden musí být číslice. Důležité také je, že si řidiči nemohou nechat na tabulku vyrazit hanlivá slova nebo slova, která obsahují písmena G, CH, O, Q a W,” přibližuje podrobnosti ke značkám na přání prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.

V celém Česku úřady evidovaly k loňskému 29. prosinci 4 806 registračních značek na přání. Ke konci letošního února celkový počet vystoupl o 664 kusů na celkových 5 470. Lidé na registračních značkách chtěli mít zpravidla křestní jména nebo jména firem, případně se snažili registrační značku ozvláštnit nějakým vtipem nebo přezdívkou typu „UME D0BRY“ nebo „RUK UNAT0“. Prim hraje hlavní město Praha s celkovým počtem vydaných “espézetek” 1 405. Následuje ji Jihomoravský kraj (777), Středočeský kraj (731), Moravskoslezský kraj (537), Ústecký kraj (368), Plzeňský kraj (319), Olomoucký kraj (271), Jihočeský kraj (248), Liberecký kraj (226), Pardubický kraj (223), Královéhradecký kraj (220), Zlínský kraj (214), Karlovarský kraj (200) a kraj Vysočina (155). “Zpočátku se zdálo, že zájem o registrační značky bude větší. Napovídala tomu v průběhu loňského roku zveřejňované počty žádostí. Nakonec se ale tempo žádostí zpomalilo a tento rok se už zdaleka tolik nových originálních značek neobjeví," říká president Autoklubu Jan Šťovíček. V roce 2016 bylo celkem evidováno 5211 žádostí. Reálně vydaných značek na přání bylo v roce 2016 4806 kusů.

Odcizení originální “espézetky” je trestní čin. Náhradní SPZ při odcizení vydána nebude, proto si řidič bude muset pořídit běžnou SPZ nebo novou originální značku opět za 10 000 Kč. “Je to kvůli tomu, že původní značka bude v registru značek kvůli možnosti zneužití provždy zablokována”, uzavírá Jan Šťovíček.