Spravedlivěji dělit!

Sousedé chtějí cyklostezku.Regionální zájmový svaz obcí Kernland v Mühlviertlu se pokouší spolupracovat na rozvoji oblasti v zájmu všech členů. Jeden z nich, Neumarkt, nyní ale kritizuje příliš jednostrannou podporu některých projektů. Starosta Christian Denkmaier upozorňuje, že od roku 2007, kdy obec do Kernlandu přistoupila, zaplatila na příspěvcích do společné kasy kolem 50 000 eur. Podporovány jsou však podle něho převážně privátní iniciativy zemědělské povahy, zatím co na návrhy a nápady ze stran obcí, spolků nebo organizací se nedostává. Proto obecní rada Neumarktu zvažuje do budoucna vystoupení ze svazku a chce vkládat prostředky přímo do obecních projektů.

Neumarktu leží na srdci zejména otázky dopravy v souvislosti s rychlostní silnicí S10. Obec  usiluje například o vybudování stezky pro cyklisty a chodce z Götschky do Neumarktu oddělené od vozovky. Na silnici B310 s četnými zatáčkami dochází opakovaně k nehodám. Stezka by proto podle starosty byla vhodná k podpoře z prostředků Kernlandu. „Ideální by byla taková cesta od Unterweitersdorfu až k české hranici," říká a je přesvědčen, že by to byl vzorový projekt společenství.

„K dalšímu členství v Kernlandu by se obec dala přesvědčit, jen pokud tento svaz zaručí, že se jí do roku 2021 vrátí z příspěvků alespoň 40 000 eur na již předložené projekty," píše deník OÖN.

Společenství podpořilo v letech 2007-13 více než stovku projektů částkou 5,4 milionu eur, ale s jejich dělbou je nespokojeno víc obcí, nejen Neumarkt. Koncem minulého roku vystoupil ze svazku Wartberg/Aist, protože ze svého ročního příspěvku 14 000 eur dostal zpátky jen málo. Starosta  Dietmar Stegfellner připomíná, že jako obec blízká k Linci potřebuje řešit jiné problémy než zemědělství, turistiku nebo kulturu. S dosavadním rozvojem regionu se prý těžko může ztotožňovat. Také Wilhelm Wurm, starosta Unterweitersdorfu s příspěvky 6000 eur, říká, že pokud tentokrát vyjdou naprázdno, v Kernlandu nezůstanou. Svazek jim zamítl dva projekty na to, co na místo strženého statku v Radingdorfu; jeden z nich, zřízení sadu k provádění ovocnářských kursů, pak obec zrealizovala sama. „Zatím ale zůstává v Kernlandu i díky podpoře zahrady pro nemocné demencí, budované spolu s Hagenbergem," uzavírá list.

Společenství chce do budoucna tak jako tak spektrum podporovaných činností rozšířit. Jednotlivé zemědělské projekty mají být podle předsedy Stefana Wiesingera podporovány po jiné koleji.

Řehtači už opět ladí.Řehtači na pochodu

Desetitisíce ministrantek a ministrantů ve službách hornorakouských far budou od Zeleného čtvrtka do sobotní mše Zmrtvýchvstání páně znovu „řehtat" několikrát denně od domu k domu, jak velí zvyk už od konce 15. století – v Rakousku dodnes udržovaný zvláště v Solné komoře a v Mühlviertlu. Budou mezi nimi i 13letý Markus Weglehner ze St. Johannu v okrese Rohrbach (na snímku), ale i jeho sestra Kathrin (11) a bratr Elis (9). Řehtáním podmalovávají říkánky, z nichž ta ranní a večerní zní českým uším poněkud zvláštně – volně přeloženo „Řehtáme, řehtáme ,k anglickému pozdravu´, protože každý křesťan se musí modlit". K výkladu onoho „anglického pozdravu"  je třeba se „progooglovat": není tím míněn „anglický pozdrav", ale „pozdravení Marie andělem Gabrielem"…  „Řehtání se mi líbí, protože se přitom poznávají lidé," říká Markus v OÖN.

Husopaska

O jedenáct kuřátek husy šedé, které se vylíhly před několika dny, se stará sedmiletá Sophia v zooparku Irgenöd u Ortenburgu v Bavorsku. Několikrát denně jim řeže čerstvou trávu a jednou za den je vodí na procházku parkem.Husím pochodem… „Následují svou ,maminku´ krok za krokem," píše deník OÖN. V parku otevřeném denně od 9 do 18 hodin lze vidět i velbloudy, zebry, opice, klokaní mládě v matčině vaku atd.

Solná loď atrakcí

Solná loď jako atrakce.O velikonočním víkendu požehnají v Pasově replice středověké říční lodi sloužící až do poloviny 19. století k přepravě soli, „MS Siebnerin". Rejdařství Wurm & Köck si ji pronajalo u lineckého spolku Donauschiffer a nasadí ji od 25. dubna k vyhlídkovým jízdám během zemské zahradnické výstavy v Deggendorfu. Je vyrobena z oceli, vybavena dieselovým motorem a oplášťována dřevem do původní podoby. Je dlouhá 37 metrů a široká 5,60 m. Má na ní místo 80 až 100 cestujících. V Pasově nabídne zájemcům projížďky od 19. do 21. dubna mezi 10.30 a 16.30. Odjezd bude každou půlhodinu.