Ještě do 19. dubna mají čas stavební firmy, aby podaly své nabídky do výběrového řízení na stavbu první odpočívky. Ředitelství silnic a dálnic ČR prodloužilo původní termín, který byl do konce března.

Podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího ŘSD, došlo k posunu termínů na základě doplňujících dotazů zájemců o zakázku. "Tuto povinnost stanovuje zákon o zadávání veřejných zakázek," uvedl pro Deník Jan Studecký.

Parkovací plochy po obou stranách dálnice D3, které pojmou dohromady 80 kamionů, 100 osobních aut nebo osm autobusů a dále dětská hřiště, dvě požární nádrže nebo prostor pro kontrolní stanoviště Policie ČR. Takové jsou základní technické parametry stavby, která má vyjít na 282 milionů korun.

Význam připravované akce u Chotýčan je o to větší, že na celém 70 kilometrů zatím zprovozněném úseku D3 se nachází jediná podobná oboustranná středně velká odpočívka, a to u Mitrovic. "Více než 60 kilometrů dálnice je tedy bez odpočívky," říká Jan Studecký a připomíná, že například řidiči kamionů ji mohou využít pro přestávky, které mají povinné.

Ukliďme Česko na Českobudějovicku. Dobrovolníci vyrazili třeba uklidit Branišovský les u sídliště Máj v Českých Budějovicích. Foto: Andrea Vášáková
FOTO, VIDEO: Ukliďme Česko, les u budějovického Máje ukrýval i zarostlé brusle

Stavba odpočívky bude vzdálena zhruba 450 metrů od obce Chotýčany celková plocha budoucích odpočinkových ploch se zázemím bude necelých 24 000 m2. S délkou přibližně 400 metrů a šířkou necelých 100 metrů. V prostoru odpočívek jsou navrženy i zálivy pro kontrolní stanoviště PČR. Protože současný terén je v místě nad úrovní dálnice, bude nutné odbagrovat zeminu v objemu asi 250 000 kubíků. Součástí návrhu odpočívek je také přeložka současné polní cesty od Chotýčan a stavba nového mostu, který dnes umožňuje zemědělské technice cestu přes dálnici. Nosnou konstrukci mostu tvoří spřažený ocelobetonový rám o jednom poli s rozpětím 41,14 m.

Už při stavbě samotné dálnice před nedávnem v místě budoucí odpočívky firma Eurovia odstřelila horninu až do hloubky 5,5 metru, aby pod vozovku mohla uložit chráničky pro chystané inženýrské sítě. Zajímavostí je, že součástí investice budou i požární nádrže. "Odpočívka bude napojena na obecní vodovod. Z důvodu nedostatečné kapacity stávajícího vodovodu pro požární zásah je na obou odpočívkách navržena požární nádrž s minimálním objemem 22 m3," popisuje technické parametry bezpečnostního prvku Jan Studecký.

U nehody zasahovala také letecká záchranná služba.
Tragická nehoda u Mohuřic si vyžádala lidský život

Výstavba čerpací stanice se stane v areálu u Chotýčan samostatnou investorskou akcí budoucího nájemce. "Bude vybrán veřejnou soutěží v okamžiku získání stavebního povolení na odpočívku, předpoklad je zprovoznit odpočívku zároveň s čerpací stanici," zmínil Jan Studecký. U Chotýčan mají bagry začít akci v roce 2021 a hotovo má být následující rok.

Ve výběrovém řízení se hledá stavitel i na úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Aktuálně je termín odevzdání 7. dubna. Stavební práce by měly být zahájeny ve třetím čtvrtletí.