Cyklisté toužící poznat krásy jižních Čech letos nemohou počítat s unikátním systémem cyklobusových linek Cyklotrans, který po 16 minulých let v kraji fungoval. Důvodem jsou peníze, oznámila dopravní společnost GW Bus.

„Pro sezonu 2019 se před zahájením provozu ani po několika měsících jednání nepodařilo ze strany Jihočeského kraje zajistit potřebné financování tohoto projektu,“ oznámilo představenstvo společnosti GW Bus, která síť cyklobusových linek zajišťuje. Cyklotrans fungoval od roku 2003 a jeho linky pokrývaly turisticky nejpřitažlivější oblasti Jihočeského kraje od Šumavy přes Novohradsko, Třeboňsko, Jindřichohradecko až po rakouský Gmünd. V průměru letní víkendové linky během sezony využilo téměř 20 tisíc turistů a bylo odvezeno přes 3300 kol.

Od roku 2003 do roku 2010 platil busy kraj, následně finanční zátěž převzal jako generální partner ČEZ. Jde o částku dva miliony korun za sezonu. Loni ČEZ svůj příspěvek snížil, částečně proto opět přispěl kraj. Letos ČEZ zřejmě už nic platit nechce.

Mluvčí krajského úřadu Hana Brožková v pondělí v reakci na sdělení dopravce uvedla, že kraj dlouhodobě podporuje veškeré druhy rekreační dopravy, tedy železniční, autobusovou, lanovou i lodní. „Proto v letošním roce zařadil mezi své dotační programy podporu této oblasti – název dotačního programu je Podpora rekreační dopravy na území Jihočeského kraje,“ upřesnila mluvčí s tím, že výše dotačního programu byla pět milionů a uspokojila část uchazečů. Na základě upozornění na nedostačující výši podpory pro jeden subjekt kraj připravil k vyhlášení na 6. června druhou výzvu, ve které je hranice navýšena na dva miliony. „Je na rozhodnutí každého subjektu, zda se dotačního programu zúčastní. Ani tato dotace, jako každá, nepokrývá sto procent nákladů žadatele. Kraj je povinen vystupovat transparentně a rovně vůči všem případným uchazečům. Samozřejmě nemůžeme nikoho nutit, aby se programu zúčastnil,“ dodala Hana Brožková.

Jan Šindelář