V dusném a ospalém pátečním poledni přechází značně zarostlý muž silnici. Dojde k brance jednoho z domů, zazvoní a ženy, jež přichází otevřít, se ptá: Ahoj Jani, Karel je doma? Sotva však vkročí dovnitř, ozve se Stop!

U hlavní silnice v Miroticích na Písecku, kousek od sokolovny, totiž režisér Bohdan Sláma natáčí jednu ze scén do svého nového filmu Čtyři slunce. „Šel jsem moc rychle?“ otáčí se na něj zarostlý muž, herec Jaroslav Plesl.

„Ne, ať to auto vypne motor,“ reaguje režisér, jehož vyrušil vůz, který o kus níž čeká, až se záběr povede. Muž v reflexní vestě tlumočí přání řidiči a za chvíli už klapka zvolá 15 A1 poosmé. Kamera jede a Plesl míří znovu k domku.

Po trilogii Divoké včely, Štěstí a Venkovský učitel, kterou pojilo téma hledání lásky, nyní režisér slibuje současné, lehce humorné rodinné drama o věcech přirozených a nadpřirozených. Jde o příběh lidí, kteří se smiřují s realitou nesplněných snů a zároveň ještě touží změnit svůj život k lepšímu. „Hlavní postavy jsou rodina a vztahy nefungují tak, jak by měly,“ říká Sláma, jehož filmy získaly devět Českých lvů a Štěstí i hlavní cenu na MFF v San Sebastianu.

Roden coby guru

Hlavní hereckou hvězdou bude Karel Roden, jenž coby místní guru, který je na duchovní cestě, dění významně ovlivní. Na první pohled je ovšem k nepoznání: dlouhé páčo, obří brýle.

„Má masku jak Magor Jirous,“ glosuje jeho zjev jeden z členů štábu. Sám herec si vizuálně připadá spíš trochu jako básník Ivan Diviš. Trochu těžší je pro něj rozeznat civil od hraní, protože jeho postava se jmenuje také Karel. „Je to někdo, kdo to má v hlavě jinak srovnané a hodnoty vidí jinak. Jsem rád, že to můžu dělat, filmy Bohdana Slámy jsou takové lidské a opravdové,“ líčí Roden, jenž nad každou větou přemýšlí.

Jako filmový Karel sleduje lavinu událostí. Točí se kolem Fogiho (Plesl), pubertálního otce dvou dětí, jež vychovává s manželkou Janou (Anna Geislerová). Ta si poté, co Fogiho vyhodí z práce, najde milence. Klíčovou roli sehraje starší syn Véna. Sláma sáhl po neherci, hledal ho na středních školách a punkových koncertech. Jako jeho protějšek, punkera Jerryho, obsadil Jiřího Mádla.

Záběr s Pleslovým přecházením napoosmé klapne. Zvukař ještě dotočí ruchy po cestě od branky ke skleníku, kde lehce sakruje další z filmařů. „Tři slepice jsou v pr… Vběhly na silnici a vzaly čáru.“ To už se chystá scéna v kuchyni. Jako by se tam čas zastavil před 20 lety: modrá lahev na sifon, desítky kazet, zaprášené zavařeniny. Atmosféru příbytku gurua podtrhuje knihovna či lahve od rumu a fernetu na lednici.

Úpravy vrcholí, jenže nebe se zatahuje. „Připravíme všechno a další pojedeme ostrou,“ hlásí produkční, ovšem za chvíli se hustě rozprší a v silném větru padají i kroupy. Jde se na oběd. „Jaroušku, výživa, energie!“ láká Plesla jeden z techniků.

Při jídle Sláma tvrdí, že Roden před natáčením nikdy neškrabal brambory. Těžko říct, zda vtipkuje či ne, herec se culí. „Nevěděl jsem, jak se to dělá. Umím to teď jen s touhle škrabkou,“ líčí. „Tak ukaž“, hecuje ho Sláma. Docela mu to jde, nutno poznamenat.

Českobudějovický rodák Roden má při každém natáčení na jihu pocit, že je doma. Do Budějovic se pravidelně vrací. „Sice tam, kde jsem vyrůstal a běhal jako kluk, jsou všude ty bauhausy a baumaxy, ale jinak je město pěkně opravené,“ komentuje.

V Miroticích bude štáb natáčet více než 30 dní. Právě zde vznikl i výrazný snímek nové české vlny 60. let. „Nejen z nostalgie k Intimnímu osvětlení Ivana Passera jsem si vybral toto místo. Žiju nedaleko odsud se svou rodinou, jde tak o důvěrně známé prostředí,“ doplnil Sláma.