Ve čtyřech odjetých závodech se dvakrát postavil na nejvyšší stupeň, jednou skončil druhý a jednou po technické závadě závod nedokončil. V průběžné klasifikaci šampionátu mu patří druhá příčka.

Po dvou letech v sedle oranžového motocyklu KTM před letošní sezonou sedmadvacetiletý Jihočech vyměnil značku a posadil se na Yamahu, což se zatím ukazuje jako jednoznačný krok vpřed. „Ona to ale byla změna vynucená," upřesňuje sám jezdec. „KTM zrušila veškeré aktivity a vývoj superbikové motorky. Plně se věnují nově vzniklé třídě Moto 3, ve které jsou úspěšní. Všechno ostatní, co se týkalo silničních závodů, fabrika pozastavila na dobu neurčitou," vysvětlí.

Milovník šišek s mákem a kuřecího vývaru tak musel opustit tým Inghart, který přišel o tovární podporu ze strany KTM, a musel si hledat nové angažmá. „Měl jsem možnost jít k BMW nebo Yamaze. Z těchto dvou možností jsem se rozhodl pro Yamahu."

Do letošní sezony tak mladší z bratří Smržových vstoupil v barvách týmu Yamaha Motor Deutschland. „Je to vlastně tovární německý tým Yamahy. Vůbec nechci snižovat podmínky, které jsem měl loni. Troufnu si ale říct, že letos jedu v profesionálnějším týmu a na lepším materiálu. V lepší stáji jsem ještě asi nejezdil," chválí si podmínky ve svém novém týmu. „V mistrovství Německa je tým svou úrovní v absolutní špičce."

Ambice německé Yamahy jsou jen ty nejvyšší a Smrž také začal plány vedení týmu plnit od prvního závodu. Přitom příprava na sezonu měla k ideálu daleko. „Úplně první testování v Cartageně ve Španělsku bylo bez problémů, ale panovala tam hrozná zima. Při druhém testování jsem měl trošku problém s kontrolou trakce, aniž bych o tom věděl. V důsledku toho přišel pád a zlomil jsem si záprstní kůstku. Tím bylo po testech. Zbývaly už jenom závěrečné testy přímo před prvním závodem na Lausitziringu, ale tam nám zase začalo sněžit, takže jsme jeli domů."

Nakonec  se Smržův tým alespoň jednou na německém okruhu těsně před premiérovým závodem sklouzl. „Nevypadalo to ale moc dobře. Dost mě ještě bolela zraněná ruka. Žádná hitparáda to nebyla," připustí.

Roky vyzkoušené pořekadlo těžce na cvičišti, lehce na bojišti však znovu zafungovalo. První finálový závod na Lausitzringu vyšel Smržovi parádně a cílem projel jako vítěz. „Měl jsem dobrý pocit už z kvalifikace, ve které jsem dojel druhý. Do závodu jsem odstartoval jako první a první jsem také projel cílem. Jednu chvíli jsem měl i osm vteřin náskok. Po těch problémech v úvodu sezony jsem tomu ani nemohl uvěřit," usměje se.

Druhá jízda už mu tolik radosti nepřinesla. „Odstartoval jsem druhý, ale při nájezdu do druhého kola se mi přidřel motor a závod pro mě skončil. To je věc, která se při závodech prostě stává," jen bezmocně pokrčí rameny.

Nula z druhé jízdy na bodovém kontě samozřejmě mrzela, ale Smrž dobře věděl, že má rychlost na to, aby se pohyboval na samotné špici německého mistrovství. Potvrdil to i na druhém závodě na okruhu Oschersleben.

V kvalifikaci přitom zajel až šestý čas. „Kvalifikace provázelo proměnlivé počasí a byla to velká loterie z hlediska obutí. Nezvolili jsme úplně ideální strategii, proto z toho bylo až to šesté místo," vysvětlí.

Kvalifikace ale není to nejdůležitější. Body se rozdělují za závody a v nich jihočeský závodník opět potvrdil svou kvalitu. První jízdu totiž opět vyhrál. „Vyšel mi perfektně start a do první zatáčky jsem najížděl na čele. Potom mě sice ještě předjel Arne Tode, ale brzy jsem mu to vrátil a pak už jsem si hlídal první místo. Nebyl to ale lehký závod a musel jsem se docela tužit. Vyhrál jsem asi o vteřinu a půl."

Ve druhé jízdě už hrdému otci syna Matýska start nevyšel tak dobře. „Nebylo to ale tak hrozné. V první zatáčce jsem byl asi pátý. Problém ale byl v tom, že jsem po souboji v jedné z dalších zatáček vyjel až do trávy a do kačírku. To samozřejmě znamenalo velké zdržení a vrátil jsem se na trať až úplně poslední."

Českobudějovický pilot však znovu prokázal své srdce bojovníka a závod v žádném případě nevzdal. Předvedl skutečně báječnou stíhací jízdu a cílem projel na stříbrné pozici. „Mám-li být upřímný, tak jsem nečekal, že bych se mohl dostat až takhle vysoko," uznává. „Byl jsem sám na sebe naštvaný, že jsem udělal chybu. Nasadil jsem slušné tempo, protože jsem věděl, že za jednadvacet kol je pořád šance na slušný bodový zisk. Tipoval jsem to tak do desítky, ale druhé místo mě mile překvapilo," přiznává. „Potěšilo mě, že jsem schopen jet takhle rychle. Je to příslib do dalších závodů," chválí si.

Osmidílný seriál německého mistrovství bude pokračovat třetím dílem v polovině června na Nürburgringu. Matěj Smrž se tam představí jako druhý jezdec průběžného pořadí. „Rozjeté to máme dobře. Budu se chtít i nadále prát o co nejlepší umístění," slibuje svým příznivcům.