VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jakuba Smrže čeká druhá sezona v britském šampionátu superbiků

České Budějovice – Už dlouhé roky je Jakub Smrž (31 let) stálicí na motocyklovém nebi. Dvanáct sezon jezdil a úspěšně mistrovství světa. V minulém roce přesídlil do prestižního, ale mediálně ne tak sledovaného britského šampionátu superbiků, kde obsadil konečné patnácté místo, když jeho nejlepším jednotlivým výsledkem bylo šesté místo na závodě v Assenu.

16.4.2014
SDÍLEJ:

Jakub Smrž se na motokros do Kaplice vypravil i s dcerkou Jasmínkou.Foto: Deník/ Jan Škrle

Váš samotný vstup do seriálu na Britských ostrovech se neobešel bez problémů. Mohl byste přiblížit, o co se jednalo?
Minulá sezona nezačala vůbec šťastně. Měl jsem domluvený tým s aprilií a tovární podporou, což je motorka, která mi seděla. Bohužel vedení týmu se rozhodlo z neznámých důvodů všechno ukončit ještě předtím, než sezona vůbec začala. Díky promotérovi se mi ale ještě narychlo podařilo sehnat angažmá v týmu Padgett's Honda. Bylo to trochu nouzové řešení, ale byl jsem za něj rád, protože už byl únor a start sezony se rychle blížil.

Ta vám nakonec nevyšla úplně podle představ. Dá se to tak říct?
Sezonu jsem absolvoval na hondě a skutečně to nebylo nic převratného. Na druhou stranu v některých závodech to nebylo špatné. Ostudu jsem určitě neudělal. Největším problémem byly nové tratě a úplně nová motorka. Dlouho jsem si na ni zvykal a nemohl jsem se s tím popasovat. K tomu pro mě úplně nové okruhy, na které jsem si musel zvykat. Bylo to těžké, ale i tak se mi to líbilo a rozhodl jsem se pokračovat i letos v britských superbicích.

Prakticky celou kariéru jste jezdil mistrovství světa. Nebral jste přechod do národního šampionátu jako krok zpět?
Z formálního hlediska to určitě krok zpátky je. Mistrovství světa má svou popularitu a britské superbiky jsou národním šampionátem. Z hlediska závodníka jsem si ale naopak polepšil, protože v britském mistrovství je mnohem více závodníků a větší konkurence. Přední jezdci jsou schopni vyhrávat i v mistrovství světa. Pokud bych to měl přirovnat, tak britské superbiky jsou něco jako NHL v hokeji. Je to sice národní šampionát, ale co se týká jezdeckého obsazení, tak je to minimálně srovnatelné s mistrovstvím světa superbiků. Navíc v mistrovství světa jsme často měli problémy s tím, že nám někdo zůstal dlužit peníze, což bylo pro rodinu i firmu takřka likvidační. Bohužel i tento faktor hrát roli.

Podobné problémy na Britských ostrovech nehrozí?
V Anglii to vypadá, že všechno funguje solidněji. Pro mě je to i vítaná změna. Strašně dlouho jsem jel mistrovství světa superbiků a pokaždé se něco pokazilo. Buď neplatil tým nebo byly problémy s technikou. Británie je pro mě novou motivací.

Jsou okruhy v Anglii hodně odlišné od těch klasických evropských?
Je to velký rozdíl. Znal jsem jenom Donington, Silverstone a Assen, kde jsem jezdil mistrovství světa. Ty ostatní jsou ale typicky anglické a strašně specifické. Přestože jsem dlouho jezdil mistrovství světa, tak tam jsem si připadal jako úplný začátečník.

V čem jsou největší rozdíly?
Je tam mnohem větší převýšení a jsou užší. Okruhy evropského charakteru, to je rovinka, zatáčka nebo nějaká kombinace zatáček. Tady je všechno zatáčka, rovinky prakticky neexistují. Jsou to členité tratě, na kterých si člověk na chvilku neoddechne. V Cadwell Parku se dokonce v jednom místě i skáče, což jsem na silniční motorce ještě nezažil. Je to zajímavé.

Bývá na závodech velká divácká kulisa?
Lidí chodí hodně. Když se loni jelo v Silverstone mistrovství světa superbiků, tak tam za celý víkend přišlo nějakých patnáct tisíc diváků. Týden na to jsme jeli v Oulton Parku britské superbiky a tam bylo sedmdesát tisíc lidí. V Británii je to strašně oblíbené. Mediálně není tento  šampionát tak sledovaný, ale na závody chodí od třiceti do sedmdesáti tisíc diváků.

Z tohoto hlediska můžete být s přestupem spokojen?
Určitě. Atmosféra, zázemí, jezdecké obsazení, to není o nic horší než mistrovství světa. Ba naopak leccos je i lepší. Ve startovní listině je nás letos pětatřicet, což je neskutečné číslo.

Přes to všechno není konečné patnácté místo výsledek, který je pro vás za očekáváním?
Upřímně musím říct, že jsem čekal víc. Všechno jsem si představoval mnohem jednodušší. Trošku jsem podcenil fakt, že pojedu na hondě, což pro mě byla po šesti letech na ducati strašně velká změna.  Nesedla mi tak, jak mi sedí ducati. I když některé závody nebyly špatné, tak pořád jsem s tím bojoval.

Zase se vám v minulém roce vyhýbaly pády.
V podstatě jsem celou sezonu opravdu ani nepadal, protože jsem nedošel na nějakou svou hranici. Když jsem upadl, tak to byla moje chyba, a ne, že bych jel moc rychle. Před letošní sezonou jsem si na  ducati připadal po deseti kolech jako po celém roce na hondě. Čímž ale rozhodně nechci říct, že honda, kterou jsme měli, byla špatná. Ale prostě mi nesedla tak, jak bych si představoval. A k tomu ještě ty tratě. Když jsem přijel do Cadwell Parku, kde se skáče a trať je co do šířky třetinová proti Brnu, tak jsem si myslel, že se otočím a pojedu domů. Nenapadlo mě, že bychom tam mohli závodit. Tam bych neposlal ani stopětadvacítky.

Přecházíte na motocykl ducati a měníte i tým. O který se jedná?
Millsport Racing a pojedu na Ducati 1199. Tento motocykl jel britské mistrovství loni. Sice moc nefungoval, ale udělali na něm hodně práce a na předsezonních testech jsem patřil mezi nejrychlejšími. Pořád je co vyladit, ale mám z toho dobrý pocit a práce s týmem se mi moc líbila.

Zvažoval jste po sezoně i jiné varianty? Nebyl ve hře třeba i návrat do mistrovství světa?
Existovala i taková možnost. Vyloženě jsem ale chtěl pokračovat v britských superbicích. Zkusil jsem je a rozhodně bych v nich chtěl něco dokázat. Pokud se mi tam bude dařit, tak cesta odtud je kamkoliv vždycky otevřená. Co se týká jenom samotného závodění, tak je to pro mě momentálně to nejlepší, co může být.

Co si představujete pod pojmem, že chcete něco dokázat?
Jezdit vepředu a samozřejmě bych strašně rád bojoval o stupně vítězů. Nemuselo by to být nereálně. Takovým cílem pro tuto sezonu je dostat se do showdownu. To je taková specialita britského mistrovství.

Mohl byste přiblížit, o co se jedná?
Po devíti odjetých závodních víkendech dostane prvních šest jezdců průběžného pořadí shodný počet pět set bodů. K tomu navíc tři body za každé první místo, dva body za druhé a jeden bod za třetí. V posledních třech víkendech sezony se pak rozhoduje o titulu. Mezi tou šestkou bych chtěl být.

Příprava na sezonu proběhla podle vašich představ?
Dá se to tak říct. Nějaké věci jsem trošku změnil i vzhledem k charakteru anglických okruhů. Když to řeknu laicky, tak bylo méně posilovny a více aktivního pohybu. Dobře jsem se cítil i na testech, kde mě nic nebolelo ani neomezovalo. Uvidíme, jak to bude na závodech.

Kdy vás čeká první závod?
Už o tomto víkendu na okruhu Brands Hatch Indy, což je krátká verze klasického Brands Hatch. Je to nějakých pět zatáček a jedno kolo se jede osmačtyřicet vteřin. Je to docela fofr a není to zrovna můj šálek kávy, i když se mi tam loni docela dařilo.

Vaše rodina zaštítila akademii mladých jezdců v Českých Budějovicích, která zahajuje svůj druhý rok činnosti. Právě vy budete hlavním trenérem?
Tak je to v plánu. Vrátili jsme se s rodinou zpátky do Budějovic a rád bych se do akademie aktivně zapojil. Možná tam nebudu pokaždé, ale rád bych se tomu věnoval. Je to jedna z mála věcí, kde se něco děje ohledně výchovy mladých jezdců. Přece jen mám určité zkušenosti, které se dají předat dál.

Autor: Pavel Kortus

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 40 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ MKD. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, - Řidičský průkaz sk. C a E., Jedná se o jízdy převážně do Německa a Rakouska., Jízdy od po - pá, víkendy volné., První kontakt: p. Daniel Poláček tel.: 774 291 116 mezi 8:00 - 18:00 hod., email: info@daposped.cz, nebo osobně na uvedené adrese.. Pracoviště: Dapo sped s.r.o. - provozovna písek, Pražská, č.p. 313, 397 01 Písek 1. Informace: Daniel Poláček, +420 774 291 116. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 18 000 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov STAVEBNÍ DĚLNÍCI. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: CIZ, Pracoviště v Milevsku a okolí., Pracovní doba: 1 směna 7:00-16:00 hod., Náplň práce: pomocné a výkopové práce., První kontakt: Ing. Masopust tel. 774 200 215 nebo email: info@unikopisek.cz, Zájemci se mohou dostavit na výběrové řízení dne 26.11.2018 v 8:30 hod., ÚP Milevsko, zasedací místnost. Zájemci, kteří nejsou evidovaní na ÚP se mohou hlásit pí. Bc. Skružné do 22.11.2018 na tel. 950 146 410.. Pracoviště: Uniko písek, s.r.o. pracoviště milevsko, 5. května, č.p. 118, 399 01 Milevsko 1. Informace: Marek Masopust, +420 774 200 215. Informační technologie - Informační technologie Technici počítačových sítí 15 000 Kč Technici počítačových sítí a systémů PRACOVNÍK/CE ODDĚLENÍ IT. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: znalost aplikací Windows (kancelářské aplikace), LINUX, orientaci v PC sítích, HTML a PHP, technickou zručnost, komunikativnost; řidičský průkaz sk. B, Výhodou znalost redakčního systému Drupal - správa www, Vhodné i pro absolventy., Nabízíme: příspěvek na dopravu, sociální fond, příspěvek na životní pojištění, Kontakt na tel. Ing. Bočan 602 285 321 nebo na email: jednota@jednota-milevsko.cz. Pracoviště: Jednota, spotřební družstvo v milevsku, okres písek, Gen. Svobody, č.p. 606, 399 01 Milevsko 1. Informace: Miroslav Bočan, +420 602 285 321. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 30 000 Kč Stavební a provozní elektrikáři ELEKTRIKÁŘ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce - PÍSEK. , - doprava na pracoviště zajištěna, - vhodné i pro absolventy, , První kontakt pouze na tel.731 146 139, 604 270 527 nebo e-mail: morison-elektro@seznam.cz. Pracoviště: Morison s.r.o.., Sedláčkova, č.p. 472, 397 01 Písek 1. Informace: Petr Horčička, +420 731 146 139,604 270 527.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Třeboň je v krizi a klesá ke dnu

Ani hattrick kapitána Petra Gutheise nepomohl Větřní v posledním podzimním zápase k plnému bodovému zisku.

I.A: Větřní přišlo o vítězství v nastavení a přezimuje na dně

Motor bez větších problémů splnil roli favorita a nastřílel Kadani pět gólů

České Budějovice – Hokejisté ČEZ Motoru potvrdili roli favorita a vyhráli ve 22. kole první Chance ligy nad Kadaní 5:0. Již ve středu se Jihočeši představí na Kladně (18).

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT