Václav Neužil je za ztvárnění Emila Zátopka hoden největší nejen herecké úcty. Nic nevystihuje jeho výkon přesněji než věta: On Zátopka nehraje, on jím je. Společně s Marthou Issovou v roli Dany Zátopkové tvoří dvojici snů. On je prosťáček, ona ho miluje, a i přes některé rozpory, týkající se zejména odlišného názoru na děti, panuje mezi nimi jedinečná souhra.

Právě soužití manželů Zátopkových je vedle Emilovy sportovní kariéry hlavní dějovou linkou, kterou film sleduje. Nehrozí žádnou fádní romancí, manželské dialogy jsou přímé, peprné i dojemně humorné, což ještě umocňuje přirozená krása slováckého nářečí. Jejich vztah ovšem neleží pouze na úrovni manželské, jeden druhému jsou také rovnocenným konkurentem ve světě sportu, zvlášť když se společně octnou před novináři a bojují o pozornost.

Sestra Karmela (vlevo) se sestrou Piou na kájovské faře.
Kájovská fara se proměnila. Zrestaurován je i její skvost, barokní kaple

Vystavěn je Zátopek dle klasického „hollywoodského“ modelu; využívá retrospektivy, přičemž postupuje od Zátopkových běžeckých začátků přes osudové setkání s oštěpařkou Danou Ingrovou až po drásající finále na olympiádě v Helsinkách v roce 1952. Na rozdíl od jiných děl v něm není snad jediná scéna navíc, celkově je střídmý, bez popisných vsuvek skáče napříč časy a v závěru si dokáže diváky vyloženě podmanit.

Trochu přebytečně vyzní jen vyprávěcí rámec s Ronem Clarkem, i když je nutné zdůraznit, že působí o poznání přirozeněji než v jiných životopisech; svým způsobem zde má i význam pro určitou katarzi australského běžce.

Film jako by běžel v tempu samotného Zátopka (čemuž dopomáhá zejména hudba). Dvě hodiny deset minut utečou pocitově jako voda.

Sci-fi akční dobrodružný snímek Black Widow.
RECENZE: Black Widow je solidní komiks. Dívčí hra se povedla

Konečně se u nás zrodil opravdu skvělý životopis, který si nehraje na kazatele velkých pravd a nesnaží se ani o uměleckou pózu. Tvůrci navíc přesně zúročili dávná slova Miloše Formana, že nejlepší způsob, jak říct pravdu, je „vyprávět ji zábavně.“

Není ve všem dokonalý, přesto se sluší napsat: Filmařská úroveň Zátopka je světová!

Hodnocení: 80%

Zátopek se v kinech promítá od 26.8. 2021.