Za výjimečného autora umělce považuje kurátor Alšovy jihočeské galerie (AJG) David Kubec. „Jan Gemrot se vyznačuje perfektním zvládnutím malířské techniky. Má fascinující, v některých momentech až expresivní, gestický rukopis a velmi zajímavé pojetí figurativní malby. V jeho obrazech je spousta emocí, které se divákovi vryjí do paměti.,“ představuje kurátor umělce, jehož díla jsou zastoupena v prestižních českých galeriích a také v soukromých sbírkách, a dodává: „Je jedním z nejvýraznějších žáků legendární Beranovy školy.“ AJG má ve svých sbírkách dokonce dva obrazy Jana Gemrota, které vznikly v minulých letech na malířském symposiu.

Jan Gemrot se snaží pomocí obrazu postihnout psychologické pochody odehrávající se v člověku. „Každý obraz může působit, že je o něčem jiném, ale ve všech dílech si nějak řeším hlavním existenciální otázky,“ doplňuje dále autor.

Jeden z obrazů, který můžeme najít na plakátu k výstavě, vznikl právě pro tuto expozici asi týden před instalací. Jana Gemrota totiž inspirovala českobudějovická událost z roku 1998. „V Českých Budějovicích došlo k nehodě dvou letadel,“ objasňuje. Tuto událost podrobně studoval, provedl hloubkový výzkum, mluvil s badately a zná výpovědi očitých svědků. „Pro mě je to vizuálně zajímavé, fascinuje mě něčím i ta bizarní situace, že dojde k strašně nebezpečné nehodě, nikdo nezemře, a tak nějak to dobře dopadne,“ vysvětluje svůj zájem Jan Gemrot a uvažuje: „Je v tom zakódované podle mě něco typicky českého – stane se hrozná věc, ale nakonec není fatální.“ Kvůli obrazu studoval i úvahy esoteriků. „Nejsem sám, kdo je tím fascinovaný,“ usmívá se malíř.

Ulámaná zrcátka, rozbitá čelní skla, nacouvávání do automobilů, výhrůžky a nakonec i napadení. S takovými praktikami mají zkušenosti čekobudějovičtí řidiči taxíků.
Mezi českobudějovickými taxikáři zuří konkurenční válka

Malba jako meditace

Jan Gemrot pracuje v ateliéru, kam odchází na osm hodin jako do práce. „Pomáhá mi pravidelnost,“ přibližuje. Samozřejmě musí přijít nápad, pak ale trvá, než obraz vznikne. „Pro mě je malba jako meditativní činnost a mnohdy je pro mě proces důležitější než konečný výsledek. Obraz považuji za méně podstatný než jeho tvoření,“ prozrazuje.

Expozici si prohlédnete denně od 10 do 18 h.