Největší pokles individuální automobilové dopravy zaznamenaly sčítače TSK v centru, kde auta ubyla o 34,8 % oproti běžnému provozu. Ve zbytku města jich je méně o 29,2 %. Největší úbytek je v okolí nábřeží Ludvíka Svobody, a to o více jak polovinu. Běžně tu denně projede 35 tisíc aut, nyní se provoz snížil na 16 tisíc. Podobná situace je i na páteřních komunikacích, kromě Evropské ulice se snížil provoz i v ulici V Holešovičkách ze 100 tisíc na 60 tisíc vozidel denně.

Prázdné ulice Prahy a lidé s rouškami 18. března 2020. Slečny se snaží aktivovat koloběžku, Václavské náměstí.
Dopady koronaviru na sdílenou ekonomiku. Elektrokoloběžky v Praze dojezdily

Pokles přispěl k rychlejší a plynulejší jízdě tramvají a autobusů, podíl zpožděných spojů klesl o 10 procent. Znatelně přibylo cyklistů. Podle analýz stojí za vzestupem obliby jízdních kol i příchod jara, nejen pandemie.

Posunuly se ranní i odpolední špičky

„S vyhlášením nouzového stavu nebyl propad aut tak rapidní, ale po zákazu pohybu osob bylo vidět velké snížení počtů cest,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Zajímavostí je, že se o dvě až tři hodiny posunuly ranní a odpolední špičky. Ráno jsou mezi devátou a dvanáctou hodinou a večer mezi čtvrtou a osmou hodinou. I přes celkový třetinový úbytek cestování autem po Praze jsme mezi osmou a devátou večerní hodinou zaznamenali větší provoz než normálně,“ popsal dále.

Metro je poloprázdné

Nejmarkantnější rozdíl nastal u městské hromadné dopravy. „Například u metra se jedná o pokles až o 80 % cestujících. Obvykle ho využívá asi 1,3 milionu lidí denně, v těchto dnech je to něco málo přes dvě stě tisíc, byť pomalu zaznamenáváme vzestupnou tendenci,“ dodal Scheinherr.

Dezinfekce vozů metra.
Dopravní podnik vydezinfikuje vozy nanotechnologií. Ochrana vydrží až dva roky

Pražané naopak více využívají alternativní prostředky, nejvíce kola. Sčítací sloup v Podolí zachytil například o 21 % více cyklistů než loni touto dobou. Celkově v týdnu mezi 16. a 22. březnem na kolo nasedlo o polovinu více lidí než ve stejném týdnu v loňském roce. „V tomto ohledu bych chtěl poděkovat také společnosti Rekola, která našim občanům v tomto období poskytla svá kola zadarmo,“ prohlásil Scheinherr.

Eltodo jen sbírá data

I když jsou v ulicích Prahy zrušeny modré parkovací zóny, město stále brázdí monitorovací auto Eltodo, které odhaluje špatně zaparkovaná vozidla. Podle radního ale pouze sbírá data pro případné zlepšení zón do budoucna.

„Zařídili jsme vyhrazená parkovací místa pro zdravotníky, lidi mířící na odběry, sociální pracovníky, policisty nebo hygieniky,“ doplnil Scheinherr. Ve výsledku se jedná o 339 speciálních dočasných parkovacích míst. Nejvíce je jich vyhrazeno pro záchrannou službu a hygienickou stanici.

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník

Hlavní nádraží. Ilustrační foto.
Koronavirus zrušil „flamendry“. Nejezdí ani Pražský motoráček ani městská linka