Prostřednictvím archivních snímků můžete nahlédnout do doby jeho stavby. Zajímavostí je, že se o spojení obou břehů Vltavy u dnes zatopené obce Žďákov, po které se most jmenuje, uvažovalo už v roce 1941. Stavba samotného mostu ale začala až v roce 1956 a trvala s přestávkami až do roku 1967, kdy byl 27. dubna Žďákovský most slavnostně uvedený do provozu.
Ocelovou konstrukci mostu smontovaly Hutní montáže Ostrava v letech 1963 až 1965. Původně se měla montovat nad nezatopeným územím, ale protože se výstavba přehrady urychlila a mostárny nestihly dodat mostní konstrukci ve zkrácené lhůtě, montovalo se nad vodou.
V roce 2001 mu byla udělena cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů.
Unikátní jednoobloukový most přes Vltavu
Orlickou přehradu překlenují vcelku unikátní mosty. Jejich mostní konstrukce jsou jedinečné v kontextu jak českého, tak světového stavitelství. Most, který je rozhodně z pohledu unikátů na prvním místě, nese název Žďákovský.
Roku 1967 překlenul vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou a v době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes se vejde stále do první desítky mostů svého typu na světě.
Most spojuje vltavské břehy u obce Orlík nad Vltavou a vede po něm silnice z Milevska do Březnice.
Pro turisty je dostupný několika stezkami či naučnou stezkou Zvíkov – Orlík. Na obou koncích mostu najdete parkoviště, rozcestníky a naučné tabule. Na levém břehu je k dispozici také občerstvení a výborná restaurace.
Z mostu se odkrývá nádherný výhled na hladinu Orlické nádrže a zajímavý je také pohled na konstrukci mostu z cesty vedoucí pod ním.
Jako silniční přechod přes Vltavu byl Žďákov znám od nepaměti. Pod mostem jezdí v turistické sezóně pravidelná lodní doprava, linka Zvíkov – Orlík.
Most v číslech
Délka mostu: 542,91 m
Rozpětí mezi pilíři: 379,6 m
Výška mostu nad hladinou: 50 m
Hmotnost mostu: 4 116 tun
Zdroj: Stanislava Koblihová a www.vltava-reka.cz