O další krůček blíže k autonomnímu řízení se dostává nová generace Škody Superb. V současnosti je sice za ovládání auta ještě plně zodpovědný řidič, ale život za volantem mu usnadní další várka nových bezpečnostních asistenčních systémů.

Patří mezi ně asistent pro odbočování, asistence při průjezdu křižovatkou, antikolizní asistent a varování při vystupování z vozu. V blízké budoucnosti přibude také nouzové brzdění s detekcí chodce vzadu.

Nejnovější generace asistenta při odbočování reaguje varováním a případně automatickým brzděním, pokud se při odbočování vlevo blíží vozidlo jedoucí v protisměru. Antikolizní asistent současně podporuje řidiče aktivním zvyšováním momentu řízení při náhlých vyhýbacích manévrech, pokud řidič zatočí příliš pozdě nebo nedostatečně prudce, aby zabránil kolizi.

Roomster je nyní připomínán na výstavě o designu v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Nejodvážnější koncept Škody slaví 20 let. Roomster teď inspiruje i elektromobily

Asistence při průjezdu křižovatkou využívá radarové senzory a přední kameru k varování před chodci, vozidly nebo cyklisty projíždějícími křižovatkou. V případě potřeby asistent vydá vizuální a akustické varování a poté automaticky zabrzdí.

Varování při vystupování z vozu poskytuje vizuální upozornění ve vnějším zpětném zrcátku a také výstražný zvukový signál při otevření dveří, pokud se zezadu blíží jiný účastník silničního provozu. Systém má dosah 35 metrů a pokrývá úhel 120 stupňů.

Ti, kteří si nejsou jisti, zda dostatečně rychle a dobře zaparkují tam, kde není úplně nadbytek místa, zase ocení vylepšený systém pro automatické parkování. Ten zvládá zaparkovat auto jak místech s kolmým, tak i podélným stáním. Nyní kromě řízení ovládá také rychlost vozidla a automaticky zastaví, pokud systém zjistí překážku. V zadní části vozu se o to stará nový systém nouzového brzdění s detekcí chodce vzadu, který bude pro model Superb dostupný v blízké budoucnosti.

Zejména rodiče ocení, že už se systém pro rozpoznávání překážek vzadu nespoléhá jen na senzory. Software zadní parkovací kamery bude totiž umět detekovat i děti.

S řidičem v bezvědomí auto zastaví samo

Jak uvádí tisková zpráva automobilky, vylepšená asistovaná jízda nabízí ve virtuálním kokpitu lepší vizualizaci ostatních vozů v blízkosti. Paket asistované jízdy zahrnuje například adaptivní vedení v jízdním pruhu a prediktivní tempomat. Ten ve spolupráci s navigací předvídá zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy. Asistent při jízdě v koloně kombinuje funkce adaptivního tempomatu a adaptivního vedení v jízdním pruhu. Umožňuje automatické rozjíždění, brzdění a řízení v dopravní zácpě při rychlosti do 60 km/h tím, že sleduje pohyb okolních vozidel.

S nejnovější verzí asistenta změny jízdního pruhu se díky výkonnějším radarovým senzorům umístěným v rozích pod nárazníkem zvyšuje dosah detekce vozidel přijíždějících zezadu ze 70 na 90 metrů, což zvyšuje bezpečnost například na dálnicích. Systém Front Assist je nyní vybaven také prediktivní ochranou cyklistů.

Automobilka Škoda odhalila v Berlíně druhou generaci modelu Kodiaq.
Nový Kodiaq konečně odhalen. Škoda opět nabídne i verzi RS

Nové rozpoznávání únavy a pozornosti řidiče, které sleduje chování řidiče a vyhodnocuje míru jeho možné únavy, nahrazuje předchozí asistent rozpoznání únavy řidiče. Zatímco asistent pro rozpoznání únavy vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu.

Nový systém detekuje odchylky od normálního chování řízení při rychlostech nad 70 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje akustické a vizuální varování ve virtuálním kokpitu.

Škoda Fabia 1.0 - edice 125 let Škody
Češi jsou automobiloví patrioti: škodovky u nás tvoří pětinu trhu s ojetinami

V případě nehody chrání cestující ve voze Superb až deset airbagů. Součástí standardní výbavy je airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy a poprvé v této modelové řadě také středový airbag mezi řidičem a spolujezdcem. Boční airbagy pro druhou řadu sedadel jsou k dispozici v rámci volitelné výbavy.

Nouzový asistent snižuje riziko nehody v případě, že řidič již není schopen ovládat vozidlo, například z důvodu zdravotní indispozice. Pokud taková situace nastane, systém přebere řízení v jízdním pruhu, zapne výstražná světla a jemným přibrzďováním vůz zastaví. Poté systém nejnovější generace automaticky odemkne dveře, zapne vnitřní osvětlení a několik sekund po zastavení vozidla kontaktuje prostřednictvím eCall asistenci.