Studentka čtvrtého ročníku Obchodní akademie v Písku Jitka Láchová byla v úterý na svém prvním pohovoru trochu nervózní.

„Ano, nervozitu jsem pociťovala , ale byli tu velice příjemní lidé, takže se to dalo zvládnout,“ hodnotí studentka svoji účast na projektu Fiktivní konkurz, kde se na zkoušku ucházela o pozici asistentky.

„Určitě se mi to bude v budoucnu hodit, nějakou podobnou práci bych chtěla dělat. Budu si pamatovat poznámky hodnotící komise, pokusím se z nich poučit, abych věděla, jak mám na pohovoru vystupovat, co říct, aby vynikly moje dovednosti,“ vysvětluje studentka čtvrtého ročníku Jitka Láchová.

Hledali osobnost

Komise se studentů ptala jak na jejich pracovní zkušenosti, tak i na jejich zájmy, jazykové dovednosti a hodnotila vystupování zájemců.

V komisi seděl Jiří Dráb z Úřadu práce v Písku, personalistka Faurecie Stanislava Plachá a generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola. Právě ten říká, že by si mezi uchazeči vybral. „Určitě ano. Vybral bych si jak svoji asistentku, tak i počítačového experta a lidi i na další pozice. Na tomto projektu se mi velice líbí to, že studenti mají možnost setkat se s někým reálným, kdo opravdu zaměstnance přijímá,“ vysvětluje Homola.

„Nehodnotí je podle prospěchu, ale hledá osobnost, člověka, který má zájem, je aktivní a dokáže firmě přinést něco nového. Všichni mladí lidé, s nimiž jsme zde hovořili, nás mají čím nadchnout. Samozřejmě dělají chyby, leckdy nejsou připraveni a třeba ani neví, co od pohovoru mají očekávat, ale je dobře, že si to vyzkouší, a pak už je jim jasné, do čeho jdou,“ tvrdí generální ředitel Homola.

Podobný názor má i Stanislava Plachá. „Studenti zatím většinou neměli možnost se tímto způsobem prezentovat a my jim chceme pomoci se vstupem na reálný trh práce,“ vysvětluje Plachá.

Fiktivní konkurz se na této škole konal letos podruhé, tentokrát se ho zúčastnili i studenti SPŠ a VOŠ Písek.

„Inspirovali jsme se na průmyslové škole v Plzni, kde to už dělají několik let. V minulém roce na konkurz přišlo asi šedesát studentů, letos díky žákům průmyslovky ještě více,“ říká učitel odborných ekonomických předmětů Jaroslav Fořt.

„Uchazeči vypracovali životopis a podle jeho kvality jich postoupilo do druhého ústního kola dvanáct včetně čtyř studentů průmyslovky. Nevíme, zda mají studenti, kteří přijdou na fiktivní pohovor, větší úspěšnost při hledání zaměstnání, ale myslíme si, že ano,“ doplňuje Fořt.