VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdrsnělou malebnost Sněžné noci dalo Jistebnicko

Jistebnicko - /JIHOČESKÉ FILMOVÁNÍ/ Historický televizní snímek podle románu Vladimíra Körnera se natáčel na jihu Čech. Zahrálo si v něm také stádo huculských koní z farmy Y v Cunkově

22.12.2012
SDÍLEJ:

Snímek z natáčení televizního filmu Sněžná noc. Kočár s Jitkou Čvančarovou, Janem Zadražilem 
a kočím Vladimírem Vopravilem vezou norické klisny Háta a Hany.Foto: Pavel Petržilka

Režisér Milan Cieslar si pro vznik části televizního snímku Sněžná noc vybral Jistebnicko u Tábora. A ne náhodou. Na farmě Y 
v Cunkově má ustájeného koně a s majitelem Vladimírem Vopravilem se zná.  „S Milanem jsem spolupracoval na třech jeho filmech. Tento se natáčel na podzim 2008 a v zimě 2009," uvedl Vladimír Vopravil. Štáb našel lokace v Jistebnici na zámku, nad Nadějkovem u vesničky Hubov na opuštěném kopečku a potom na cunkovské farmě. „Z naší stáje pochází milostná scéna, kdy hlavní hrdinka zahýbá manželovi se světoběžníkem Rastem," popsal Vopravil.

Ten do filmu zapůjčil šestnáct koní. „Rasta hraje Michal Dlouhý. V těžších jezdeckých situacích ho dubluji. Hraji také kočího nebo kováře," řekl Vladimír Vopravil.

Sázka na Jistebnicko se vyplatila. Ve své recenzi to vyzdvihl kritik Jan Jaroš. „Výtečně zvolené exteriéry, stvrzující zdrsnělou malebnost kraje, jen umocňují příznivý dojem," napsal Jan Jaroš.

Snímek z natáčení televizního filmu Sněžná noc.Natáčení fotografoval Pavel Petržilka z Milevska. Deník mu tímto děkuje za poskytnutí snímků. „S Milanem Cieslarem jezdím na koni, proto mě občas přizve k focení," řekl Pavel Petržilka. Nedramatičtější scénou, kterou zachytil, je požár statku. Koně letěli ven z hořícího stavení, Rád vzpomíná na podzimní snímky, ty byly velmi romantické," dodal fotograf.

Scénu s požárem má na paměti i Barbora Dvořáková, nevlastní dcera majitele farmy, která dostala miniroličku. „Převlékli mě za kluka ze statku. Dlouhé vlasy mi stočili do ulíznutého drdolu a nasadili mi na něj beranici," řekla na jaře Táborskému deníku.

Stodola, která požáru posloužila, stojí u jistebnického zámku. Filmaři ji doplnili dřevěnými přístavky a ty zapálili. Iluze požáru byla dokonalá, ale objektu stodoly se nic nestalo. „Několik koní se ale příliš vyplašilo příliš a začali zmateně pobíhat po zahradě. Měli jsme co dělat, abychom je chytili a zklidnili," vyprávěla Barbora Dvořáková.

Jeden kůň vyběhl ven s hořící hřívou. Ale ve skutečnosti to tak nebylo. „Do  hřívy  jsme  mu vpletli zelené třásně. Místo nich pak filmaři trikem dodali na plátno oheň," vysvětlila Barbora Dvořáková.

Magická scéna u Hubova: mráz, ticho a měsíc

Snímek z natáčení televizního filmu Sněžná noc. Jitka Čvančarová s Michalem Dlouhým chvíli před natáčením milostné scény ve stáji v Cunkově.  Jasný měsíc a tuhý mráz provázely scénu u Hubova, kde se Karola v noci setká s uhrančivým Rastem. Nejdříve před ním prchá. Režisér Milan Cieslar popsal náročnost této části filmování takto: „Vše končí v noci na zasněžené pláni pod rozložitým bukem, kde se ti dva najdou – němě se na sebe dívají a jen oni vědí, jakou silou jsou přitahováni. Natáčení ústřední scény bylo opravdu výjimečné, náročné psychologicky i nesnadné 
v daných podmínkách: noc, sníh, saně, pláň, fyzická blízkost, napětí v objetí, něžnosti až intimnosti. Ale silnější, než jsem čekal."

Scéna byla obtížná pro lidi i zvířata. Zaměstnanec farmy Y Martin Vít vzpomíná, že na place museli být spoustu hodin. „Dost jsme vymrzli," směje se  Martin Vít, který ve filmu ztělesnil kočího. Teploměr ukazoval minus patnáct stupňů. Noční záběry se opakovaly. Koně byli neklidní. Majitel farmy Vladimír Vopravil zdůraznil, že nejtěžší scény s koňmi jsou ty, kdy musejí stát dlouhý čas na jednom místě. „Když nejsou v pohybu, pak je to pro zvířata složité. Tady stála hodinu a půl, Pro nás bylo komplikované držet je v klidu," sdělil Vladimír Vopravil. Celé natáčení vnímal jako vzpruhu a odreagování. Nejdříve je z něho chvíli unaven, ale za dva měsíce už se zase těší na jiné.

Milan Cieslar

Snímek z natáčení televizního filmu Sněžná noc. Režisér Milan Cieslar.Narodil se 26. 4. 1960 v Českém Těšíně. Absolvoval produkci na Střední průmyslové škole filmové v Čimelicích a vystudoval režii 
na pražské FAMU (1979–84).

Debutoval dobrodružným snímkem ze zákulisí dostihů Dynamit (1989).  Roku 1993 založil produkční společnost Happy Celluloid.

Jeho nejúspěšnějším snímkem je drama Der Lebensborn – Pramen života (2000 – podle předlohy Vladimíra Körnera), které mu mj. přineslo nominaci na Českého lva za nejlepší scénář.

Ke známým titulům patří  Duše jako kaviár ( 2004) nebo Krev zmizelého (opět podle původního scénáře Vladimíra Körnera, 2005).

Autor: Luboš Dvořák

22.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ochutnejte dobroty a pomozte

Vítání občánků ve Vlastci.
2

Ve Vlastci vítali nové občánky

Velocipedisté slaví 130 let od založení spolku

Písek - Stylovou oslavu 130 let své existence připravuje na sobotu Klub velocipedistů Písek.

Děťátko ze strakonického baby boxu bylo velmi dobře ošetřené

Strakonice - Lékařem, který ve čtvrtek 21. září před druhou hodinou ranní prohlížel čerstvě narozenou holčičku odloženou v baby boxu strakonické nemocnice, byl MUDr. Petr Lyer z dětského oddělení.

Potyčka v baru skončila smrtí

Soběslav – Celkem nenápadný malý Grill bar na kraji soběslavského náměstí Republiky má za sebou od soboty tragickou zkušenost.

Během procházky lesem si můžete i zacvičit

Písek - Téměř kilometr a půl dlouhou stezku lesem na Americe lemuje nově pětadvacet sportovních a cvičebních prvků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení